بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» قدمت و تاریخچه کربلا و عاشورا در ادیان

قدمت و تاریخچه کربلا و عاشورا در ادیان

 

دلیل اهمیت زیارت کربلا

اگر نگاهی به آیات قرآن بیندازیم متوجه می شویم که در آن سخن پیامبران را نقل مى‏كند و مى‏گوید تمام پیامبران در مقابل رسالتی که انجام دادند گفتند:«ما از مردم مزدى نمى‏خواهیم، تنها اجر ما بر خداست‏». اما خداوند به پیغمبر خاتم خطاب مى‏كند: قل لا اسالكم علیه اجرا الا المودة فى القربى (شوری ـ 23)، بگو از شما مزدى را درخواست نمى‏كنم مگر دوستى خویشاوندان نزدیكم.

این حدیث و احادیث مشابه علت سفارش و اهمیت سفر کربلا را برای مومنین مشخص می کند زیرا زیارت قبور ائمه توسط پیامبر سفارش شده است و نشاندهنده دوستی خویشاوندان پیامبر است. از طرف دیگر زیارت ائمه اثرات مثبت زیادی در زندگی دنیوی و آخروی مومنین دارد که در روایات زیادی ذکر شده است.

امام حسین (ع)، "اهل بیت" (خاندان) پیامبر اکرم بود و از آنجا که دوست داشتن اهل بیت بخشی از ایمان به حساب می آید ، حادثه فاجعه بار  کربلا و عمل نکردن به این آیه باعث ایجاد آسیب هایی برای مسلمانان شد به صورتی که امت اسلامی را به دو فرقه معروف به شیعه و سنی تقسیم کرد.

 

پیشگویی هایی درباره تراژدی کربلا از کتابهای باستانی

هرچه یک رویداد بزرگ باشد به همان اندازه لازم به یادآوری دارد.

به نقل از مجله ایده آل مگ اهمیت تراژدی کربلا یه اندازه ای است که  خالق جهان هستی به طور مداوم در هر دوره زمانی از آن یاد کرده است.

یاد کربلا حتی قبل از این که واقعه کربلا رخ دهد و حتی قبل از تولد سیدالشهدا (ع) نیز وجود داشته است. اهمیت کربلا حتی به قبل از خلقت آدم نیز بر می گردد. خداوند متعال پیامبران خود را از این حادثه وحشتناک آگاه كرده بود. روز عاشورا روزیست که نوح از کشتی خارج شد، روزی است که موسی توسط خدا از فرعون نجات یافت. در روز دهم محرم (روز عاشورا) توبه حضرت آدم پس از تبعید وی از بهشت توسط خدا پذیرفته شد. ( ایده آل تک)

در این گزارش ها مشخص شده است که آشورا نه تنها برای مسلمانان منحصر به فرد بوده است بلکه دارای قدمتی است که مربوط به دوران قبل از اسلام است زیرا عرب ها در روز دهم محرم و همچنین یهودیان حجاز روزه می گرفتند.

نتیجه ای که از آن حاصل می شود این است که شهادت حسین (ع) از نظر پروردگار آنقدر باشکوه و قابل توجه است که دوست دارد بارها و بارها از آن یاد کند. در چنین شرایطی ، تازه نگه داشتن یاد کربلا ، در واقع با خواست خداوند متعال همخوانی دارد و قدم برداشتن در مسیری است که او میخواهد. و کسی که با یاد آن مخالفت کند ، بر خلاف خواست الهی عمل کرده است.

امام زین العابدین (ع) می فرمایند

"خداوند سرزمین کربلا را به عنوان یک پناهگاه امن و برکت ، بیست و چهار هزار سال قبل از آنکه سرزمین کعبه را خلق کند و آن را به عنوان یک پناهگاه برگزید ، انتخاب کرد. همانا که [کربلا] در میان باغ های بهشت می درخشد مانند یک ستاره درخشانی که در بین ستارگان برای مردم زمین می درخشد. "[ کمیل الزیارات. ترجمه شده توسط سید محسن الحسینی]

علیرغم تمام تحریفات کتاب های مقدس ولی هنوز درباره نبوت آخرین پیامبر و فرزندان او  در كتابهای هندوها ، زرتشتیان ، یهودیان و مسیحیان راجع به واقعه كربلا مطالبی وجود دارد به گونه ای كه اگر كسی با یك ذهن بی طرفانه به این كتاب ها بیندیشد ، می تواند به آخرین راهنمای بشریت برسد.

 

ذکر شهادت امام حسین (ع) در کتاب مقدس هندو

Bhaunik Puran کتابی بسیار باستانی از آیین هندو است. ترجمه آن توسط مولوی عبد الرحمن چیشتی با عنوان میراتول مخلوقات (Miratul Makhlooqaat )به اردو انجام شده است. این محقق از روشنفکران برجسته اهل سنت بود و به زبان سانسکریت تبحر داشت. در این کتاب نیز در مورد تراژدی کربلا مطالبی آمده است.

تراژدی کربلا در کتاب های زرتشت

زرتشت پیامبر آتش پرستان بود. جانشین وی حکیم جامپاس بود. او معاصر پادشاه گوستاسپ بود. این پادشاه از او خواسته بود كه مختصراً درباره وقایع آینده بنویسد. بنابراین کتابی که وی گردآوری کرده به عنوان جاماسپا مشهور است. این ترجمه توسط ملا وحیدی ، سردبیر نظام نامه مشایخ ، دهلی به اردو ترجمه شده است.

روز عاشورا در انجیل

به گفته مسیحیان ، انجیل مجموعه ای از کتاب ها و نامه ها است که توسط محققان مسیحی و همراهان حضرت عیسی مسیح گردآوری شده است. آخرین کتاب این مجموعه "وحی به جان" است که منظور از جان، یار عیسی می باشد . فصل دوازدهم و سیزدهم به تاریخ اسلام از بدو تولد رسول خدا (s.a.w) تا پایان سلطنت بنی امویان می پردازد.

افرادی مانند استاد کشیش پیشین توماس مک الوین و کشیش سابق ساچینی استرچن بسیاری از این آیات را خواندند سپس هر دو آنها پس از مطالعات عمیق كتاب مقدس ، اسلام را پذیرفتند.

چرا عاشورا ماندگار شد؟

یکی از دلایل ماندگاری عاشورا، تلاش ائمه معصومین علیهم السلام برای حفظ این حماسه تاریخی بود. ائمه (ع) می خواستند با یادآوری عاشورا، ملت ها را متحد و بسیج کنند. در واقع بزرگداشت عاشورا، فریادهای حماسی ملل شجاع در محکوم کردن عاملان ظلم و ستم در همه زمان ها در تاریخ بشر است. شما همچنین باید بدانید که نفرین کردن بنی امیه ، اگرچه آنها سرنگون شدند و در جهنم هستند ، اما فریاد محکومیت همه ستمگران است. در نتیجه روح ظلم ستیزی موجود در واقعه عاشورا باعث ماندگاری آن شده است.  

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ

امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او می‌اندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد.(وسائل الشیعه/ج14/ص496)

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده